Scrum

Hier beschrijf ik hoe ik scrum heb ervaren en wat ik heb geleerd van de sprints.
Ook treed ik in detail over de gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden per sprint.

Sprint 0

In sprint 0 was het even wennen aan scrum, want ik had er persoonlijk nog nooit mee gewerkt. Het idee achter scrum werd echter wel snel opgepakt in ons groepje. Wat we niet deden, was multidiscplinair te werk gaan. Een taakverdeling werd dagelijks gemaakt, maar er werd niet vaak geruild van taken. Wel hadden al gauw een concept (zonder strategie erachter), waarvan we dachten dat het uitgewerkt kon worden tot iets groots. We treedden expres nog niet in de details wat betreft het bedenken van een transmediale campagne, omdat we geen idee hadden of ons idee daadwerkelijk werd geaccepteerd door Digitas. Ook de leraren waren skeptisch over ons concept, maar we hielden het aan om te peilen of we een richting opgestuurd konden worden (zonder al te veel af te wijken van hetgeen we al hadden).
Na de feedback van Digitas zijn we er ook achter gekomen dat we beter geen leeromgeving konden bouwen, omdat wij geen leraren zijn. We konden ons concept het best beperken en minder groot denken.

Leerpunten voor de volgende sprint:
  • Een backlog gebruiken
  • Een volledig concept bedenken en deels uitwerken
  • Onderzoek doen naar de doelgroep (hier hadden wij nog niet genoeg kans voor tijdens deze sprint)

Sprint 1

Nu wilden we zeker weten dat wat we maakten, de doelgroep ook aansprak en geboeid hield. We hadden immers al een afspraak staan om een hele basisschoolklas te bezoeken en minstens 20 leerlingen te interviewen. We namen aan dat de doelgroep computerspellen leuk vinden, dus daar wilden we iets mee doen. Door middel van samen divergeren en convergeren kregen we het idee om een soort spel te maken, waar het meer gaat om het meeslepende verhaal dan de gameplay. Om een combinatie tussen verhaal en spel te maken, besloten we een website te maken waar je doorheen moet scrollen om het verhaal te volgen.

Nadat we de interviews met de klas hebben gehouden konden we duidelijke user stories maken. Vanaf dat moment hebben we Trello gebruikt als backlog. Ook hebben we dit keer groepjes van 2 gemaakt met een aparte taak. Zo kon ik samen met Tom werken aan de verhaallijn en hebben we samen meerdere invalshoeken gekeken. Nog steeds was onze werkwijze niet multidisciplinair. Verder heb ik me beziggehouden met het maken van animaties (persoonlijk doel)
Tijdens de pitch kregen we te horen dat ons verhaal nog vaag is, en Digitas weet niet precies welke kant we op wilden met ons concept. Dus we gaan nu meer in de details treden van het verhaal.

Leerpunten voor de volgende sprint:
  • Duidelijke implementatie van het spelelement, zodat het concept duidelijker wordt
  • De campagne achter het concept duidelijk krijgen
  • Een duidelijkere dagindeling voor de groep maken

Sprint 2

Gedurende deze sprint hadden we de techniek achter het verhaal klaar om dit in zijn geheel af te maken. We wilden ons daarom nu focussen op de campagne. Het verhaal is niet voor educatieve doeleinden, dus we kunnen het product niet inrichten als onderdeel van een les. We besloten daarom dat we posters met QR codes op scholen kunnen hangen en om een stripboek uit te brengen die het verhaal statisch verteld. Ook maken we online ads en social media accounts om Silhouette te promoten. Daily standups werden nu minstens 2 keer per week gebruikt.

Hiernaast focustte ik me op de verhaallijn en onderzocht hoe de meeste (kinder)verhalen zijn opgebouwt. Een intern en extern doel werd opgesteld om te bepalen wat de rode draad nu precies was. Er werden hoofdpersonen en omgevingen bedacht voor in het verhaal. Ik heb er daarna een logische opbouw van gemaakt met een introductie, middenstuk en einde.
Digitas liet ons weten dat we goede voortgang boekten omtrent de campagne, maar omdat er nog geen implementatie van het verhaal in ons product te vinden is, zeiden ze dat we ons nu het best daarmee bezig konden houden. Ook miste er nog echt een spelelement om de kinderen geboeid te houden. De volgende sprint willen we veel meters maken dus alles wat nog mist gaat worden aangevuld.

Leerpunten voor de volgende sprint:
  • Daily standups nu dagelijks gebruiken
  • Verhaaltechnieken gebruiken
  • Customer Journey helder voor ogen krijgen

Sprint 3

In deze sprint heb ik geprobeerd alle onduidelijkheden die er nog over ons concept waren weg te werken. Dit deed ik door een intro te maken voor de website die uitleg bevat over hoe het spel werkt. De intro werd door de basisschoolkinderen begrepen, want iedereen wist precies wat hij/zij moest doen. Ook is het spelelement toegevoegd: De leerlingen kunnen items vinden. Deze items hebben weer iets te maken met het verhaal en werken mee aan het uiteindelijke verassingselement. Verder hebben we de verhaallijn die ik heb geschreven geïmplementeerd. In deze sprint werkten we grotendeels samen aan elk onderdeel, dus het multidiscplinaire zit er nu in. Een duidelijk customer journey is gemaakt.
Digitas was lovend en verrast over onze geboekte resultaten. Ze vonden dat ons concept nu echt tot leven is gekomen en er geen onduidelijkheden meer zijn omtrent ons concept. Er werd nu in detail getreden over schoonheidsfoutjes en kleine aanpassingen, wat betekent dat het overkoepelende geheel goed zit.

Voor de laatste sprint:
  • Kleine onderdelen verbeteren en aanpassen
  • Eindproduct testen op basisschool
  • Werken aan portfolio

Sprint 4

Leraren raadden ons aan om niet enorm in de details te gaan treden wat betreft het concept, omdat het proof of concept er al is. Daarom hebben we afgezien van een paar verbeterpunten gewerkt aan ons portfolio. Het prototype is nu zo goed als af. Ook zijn we voor de laatste keer naar de basisschool gegaan en hebben individuele user tests afgenomen. Hierbij hebben we vragen gesteld om erachter te komen of ons concept duidelijk en leuk is. Het verassingselement in ons concept verwerken is gelukt: De kinderen hadden geen idee dat het over een vluchteling was en waren positief verbaasd. Ze vertelden ons dat ze hier wel iets van geleerd hadden.
In de laatste presentatie voor Digitas hebben we nog globaal verteld hoe ons concept in elkaar steekt en wat de resultaten waren van de user tests.

Zelfreflectie

Deze periode is vergelijkbaar aan een ander semester waarbij je een half jaar de tijd heb om een goed product neer te zetten. Het verschil is de scrum methode. Door Scrum voelde de periode veel korter aan, omdat er om de 3 weken een groot “inlevermoment” is. Dit heeft mij persoonlijk geholpen om niet de aandacht te verliezen. De feedback die we tussendoor van de doelgroep, leraren en Digitas hebben gekregen geeft steeds een nieuw moment van inzicht.

De workshops hebben ervoor gezorgd dat we constant nieuwe technieken konden toepassen op de vorming van ons concept. Sommige workshops werden in mijn ogen echter te laat of te vroeg gegeven. Als we zelf een planning hebben gemaakt, is het soms onhandig als er in een keer een les tussenkomt met een ander onderwerp.

Ik ben zelf met elk onderdeel van de methodes en workshops bezig geweest. Binnen de proftaak was het iets moeilijker om iedereen aan het werk te zetten met elk onderdeel. De een heeft meer gedaan aan development omdat diegene dan een eigen fundering heeft gemaakt waar anderen meer moeite mee hebben. Ik ben persoonlijk het meest bezig geweest met bedenken en het straktrekken van het concept en heb veel detailwerk gedaan. Ook heb ik geholpen waar nodig.

Vooral het veldwerk is nieuw voor mij. Ik had niet verwacht dat ik ooit voor een klas van basisschool kinderen zou staan om mijn producten te laten zien. Dit was een van de meest leerzame momenten van deze periode. Ik kan nu zeggen dat steeds teruggaan naar de klant en de doelgroep ervoor zorgt dat we als groepje “in leven worden gehouden” wat dit project betreft.

Al met al ben ik blij met het eindresultaat en de dingen die ik heb geleerd. Ik heb bepaalde grenzen overschreden en nieuwe technieken geleerd die me een professioneler persoon maken.