Strategy & Concepting

Om tot een goed, consistent concept te komen hebben we als groep veel trial & error meegemaakt. Zelf hebben we stappen ondernomen om de vele kanten waarin ons concept ging te beperken tot 1 goede richting.

Concepting



Brainstormen

Nadat we tijdens de briefing te horen kregen dat er een product gemaakt moet worden wat kinderen van 10-14 jaar bewuster moet laten nadenken over vluchtelingen, op een positieve en speelse manier, zijn we aan de slag gegaan met het kiezen van een potentiële omgeving en elementen in de omgeving. De vraag in deze brainstormsessie was:

"Welke omgeving brengt het beste over wat wij willen overbrengen aan de doelgroep?"

Uiteindelijk hebben we meerdere elementen die we hier links hebben opgeschreven gebruikt om tot een transmediale campagne te komen, maar het eerste uitgangspunt was om te bedenken wat voor omgeving kinderen het interessantst vinden.

  • Uiteindelijke inhoudelijke doelen
  • Saamhorigheid creëren tussen vluchtelingen en Nederlandse leerlingen van 10-12
    Een interessant verhaal vertellen met een boodschap
  • Persoonlijk doel
  • Animaties maken om de omgeving meer immersive te maken. Dit leerdoel neem ik ook omdat ik motion graphics in mijn stage wil gebruiken.
    Methodes
  • Ketenassociatie
  • Aan deze methode hebben we niet veel gehad. De woorden die we bedachten lagen te ver van een mogelijk idee af.
  • Mindmappen
  • Zie afbeelding hiernaast. Door een mindmap te maken van 2 tegenovergestelde woorden, kregen we resultaten waar we later nog iets aan hebben gehad.
  • Purge
  • Door te Purgen hebben we een hele hoop ideeën bedacht. Uiteindelijk hebben we een aantal van die ideeën bijgeknipt en gecombineerd met anderen.
  • User Stories
  • User stories hebben we het meest gebruikt om tot een goed concept te komen.
Divergeren en Convergeren
De methode die we het meest hebben gebruikt om tot ons concept te komen is: probleemstellingen analyseren, divergeren voor een oplossing, convergeren en dan realiseren. Na de eerste sprints we hebben grote aanpassingen moeten maken die de essentie van ons concept beïnvloedde. Zo zijn we bijvoorbeeld van een one page informatiesite naar een verhaal met spelelementen gegaan. Dit is niet volgens de scrum-methode, maar we hebben onze doelstellingen altijd behouden.


Realisatie



Door middel van user stories kregen we elke sprint goed voor ogen wat we de doelgroep willen laten zien. Met een reguliere back-and-forth tussen de opdrachtgevers, onszelf en de doelgroep hebben we per sprint bepaald welke user stories het belangrijkst zijn voor ons product.

Dit zijn belangrijke overwegingen die we hebben gemaakt na de feedback
  • Er moet een duidelijk doel zijn in onze beleving zodat de gebruiker geboeid blijft
  • Er komt een spelelement in de beleving, omdat het grootste deel van alle kinderen van spellen houdt.
  • Er komt een verassend leermoment in zodat het meer is dan zomaar een spelletje of verhaal
Onderzoek
Zelf ben ik op onderzoek uitgegaan om te weten te komen wat kinderen nou echt visueel en story-wise interesseerd. Dit heb ik niet gedaan door middel van interviews, maar ik heb een bestaande methode gebruikt en die aangepast zodat het zinnig was voor ons concept.

The Perception Personality Image Test
Ik heb een verzameling van plaatjes die een bepaalde emotie kunnen veroorzaken bij elkaar gezet. Daarna moest mijn neefjes en nichtjes van 8-12 meerdere van dit soort verzamelingen bekijken en opnoemen welk(e) voorwerp/voorwerpen hem het meest en het minst aansprak. De voorwerpen hebben allemaal een positieve eigenschap, maar een andere betekenis. Een grote open deur heeft een ander effect als een cadeau, terwijl ze wel overeenkomstige eigenschappen hebben: Een verassing aan de andere kant.
Conclusie
Door deze test ben ik erachter gekomen dat verassingselementen kinderen het meest aanspreken. 7 van de 10 plaatjes bevatten cadeau's, open deuren en trappen die naar boven leiden. Vaak kozen de kinderen voor deze items. Deze resultaten in combinatie met resultaten van user tests en interviews gaven mij het idee voor ons concept.
Verhaallijn
Ik heb met deze periode verdiept de verhaallijn van onze beleving. Om te kijken hoe een verhaal zich vormgeeft heb ik onderzoek gedaan. Ik heb de volgende elementen op een rijtje gezet en uitgewerkt.

  • Ruimte, plaats en tijd
  • Beginsituatie
  • Middenstuk
  • Slot
  • Hoofdpersoon en bijpersonen
  • Interactie tussen personen

Door het schrijven van de verhaallijn kon ik een link leggen tussen de chatbot en het verloop van het verhaal. Ook bedacht ik het verassingselement, wat een hoofdonderdeel is van het gehele concept:
De gebruiker moet denken dat de hoofdpersoon Anne Frank is, maar in werkelijkheid is het een vluchteling.

Lees hier de uitgewerkte verhaallijn. Beschreven is het intern en extern doel, de karakters, hoofdstukken, interactie etc.
Intro
Om het concept duidelijk te maken voor kinderen moeten er heldere instructies en uitleg zijn. Ik heb een intro gemaakt die past bij het concept en een sfeer neerzet. In de intro staat een quote van Anne Frank, om de beginselen te maken aan het verassingselement op het einde. De achtergrond is zwart maar de muziek is vrolijk, wat weer moet geven dat het een verhaal is met leuke, maar ook verdrietige momenten.

Het gedeelte van de intro wat het doel van ons verhaal samenvat
Animaties
Door het onderzoek ben ik erachter gekomen dat kinderen van bewegende beelden houden, in tegenstelling tot statische plaatjes. Om onze beleving levendiger te maken heb ik daarom animaties gemaakt. Deze animaties horen niet af te leiden van de rode draad van het verhaal, maar spelen een belangrijke rol in de immersie van de kinderen.

Posters volgens concept
Ik ben zelf aan de slag gegaan met posters om Silhouette te promoten. Dat deed ik door het beeld te laten suggereren wie/wat er in het verhaal voorkomt. Ook moest er een in het oog springende tekst komen, waar degene die naar de poster uit kan halen dat dit beeld en de tekst bij elkaar kunnen horen. De rest laat ik aan hun fantasie over. Daarnaast heb ik geexperimenteerd met verschillende stijlen om te kijken wat het best bij het concept paste.
Note: Deze posters zijn gemaakt om te experimenteren voor een huisstijl. De uiteindelijke huisstijl van het product is uiteindelijk nog veranderd. Ook gaan deze posters over de reis die de hoofdpersoon gaat maken. Deze reis is nog staat niet in het prototype.
Beeldgebruik
Poster 1 en 2
Het beeld geeft weer dat er een reis ondergaan wordt. Het doel van de reis is de stad in de verte. De hoofdpersoon van het verhaal staat in de voorgrond met een onheilspellende duisternis om haar heen. Dit betekent dat ze naar een betere plek wil.

Poster 3
Op deze poster is alleen heel dichtbij te zien wie er nou afgebeeld staat. Als compleet silhouette staat er rechts een meisje, en alleen op 1 meter afstand te zien is Anne Frank zichtbaar. Deze keuze komt voort uit het verassingselement aan het einde van het verhaal. De poster zelf is niet volgens concept, omdat ik aan het experimenteren was met methodes om ons verassingselement te benadrukken.

Typografie
Poster 1 en 2
Ik heb gekozen voor een font wat dik en duidelijk is, maar ook een kinderlijke speelsheid met zich meedraagt. Hiermee wil ik weergeven dat het voor kinderen bedoelt is.

Poster 3
De typografie op deze poster is strak en duidelijk en heeft als enige doel om de aandacht te trekken naar het beeldgebruik. Poster 4
Een minimalistische weergave van ons verhaal. De indicatie wordt gegeven dat een meisje een reis maakt om de wereld. Deze poster is bedoelt om een mood neer te zetten en heeft nog geen link met het concept.

Short copy
Poster 1 en 2
De beide short-copies duiden op de reis die gemaakt gaat worden en moet een verduidelijking geven van wat het beeld betekent. Ook geven ze een indicatie van wat voor soort reis het is: een reis naar het beloofde land, of een leuk avontuur. De short copies zijn gekozen om hun positieve bericht en verduidelijking van de posters. Poster 3
De tekst duidt op een van de personen in de poster. Om zelf achter te komen over wie het gaat, zal de gebruiker ons verhaal moeten ervaren.

Reflectie

We zijn in mijn ogen tot een compleet Proof of Concept gekomen gedurende dit project. De gebruikte technieken hebben goed meegeholpen aan het realiseren van het product, met uitzondering van een paar brainstormtechnieken en het maken van de posters. Ik heb het idee dat we lang zijn blijven hangen in eerdere concepten, omdat we moeilijk afscheid konden nemen van ons werk. Omdat ik daarna met een nieuw concept kwam werden mijn ogen geopend en konden we met een frisse start verder. Vooral de user stories hebben goed geholpen met het bedenken van een goed concept.

Zelf heb ik me het meest bezig gehouden met het bedenken van het concept en legde de puzzelstukjes bij elkaar. Onze mediacampagne heeft niet veel unieke elementen, maar werkt wel als transmediale campagne.